Dostali jste nedoplatek za energie? Nepanikařte – nejprve zkontrolujte klíčové údaje

Vysoký nedoplatek za elektřinu nebo plyn může být pro mnoho domácností nepříjemným překvapením. Vyúčtování ale není nezpochybnitelný rozsudek – často se v něm skrývají chyby nebo nejasnosti. Co tedy dělat, když vám přijde vyúčtování a částka nesedí?

Nejdříve se podívejte na skutečnou spotřebu, kterou dodavatel uvádí – v kilowatthodinách (kWh) u elektřiny nebo v metrech krychlových (m³) u plynu. Porovnejte ji s předchozím obdobím. Výrazný nárůst může být důsledkem změn v chování domácnosti, nového spotřebiče, ale i například špatného odečtu nebo odhadu spotřeby.

Druhým klíčovým údajem je cena, kterou vám dodavatel účtuje. Měla by odpovídat té, kterou máte uvedenou ve smlouvě. U smluv s fixovanou cenou musí být sazba konstantní po celé sjednané období. Pokud máte smlouvu na dobu neurčitou, dodavatel cenu změnit může – ale pouze s tím, že vás o tom nejméně 30 dní předem písemně informuje. Součástí takového oznámení musí být také informace o vašem právu od smlouvy bez sankce odstoupit.

Dále zkontrolujte, jestli dodavatel správně započetl všechny vaše zálohy. Výpadek jedné či více plateb může vést k vyššímu nedoplatku. Pokud máte přístup k samoodečtům, porovnejte také stav měřidel s údaji uvedenými na vyúčtování – občas se stane, že dodavatel vyúčtuje odběr podle odhadu, nikoli skutečného odečtu.

Pokud se vám cokoli nezdá, máte právo podat reklamaci. Lhůta pro podání není v zákoně pevně stanovena, ale platí zásada – čím dřív, tím lépe. Reklamaci je nejlepší podávat písemně, a to e-mailem, dopisem nebo přes zákaznický portál, pokud ho váš dodavatel nabízí. Podle zákona o ochraně spotřebitele musí dodavatel odpovědět nejpozději do 30 dnů.

Je vhodné nedoplatek uhradit i během řešení reklamace – pokud bude uznána, rozdíl vám bude vrácen. Jestliže nejste s vyřízením spokojeni, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad (ERÚ), který řeší spory mezi spotřebiteli a dodavateli.

Pokud se vám nedaří pokrýt náklady za energie a hrozí vám dluhy či odpojení, neváhejte se obrátit na projekt Energo-chudoba.cz. Poskytujeme bezplatné poradenství lidem, kteří mají potíže s úhradou energií – ať už se jedná o nesrozumitelná vyúčtování, vysoké zálohy nebo změnu dodavatele.

Pravidelné sledování spotřeby a přehled o podmínkách vaší smlouvy může předejít mnoha problémům. A pokud už k nedoplatku dojde – nejdůležitější je nenechat se zaskočit a jednat včas.

Chcete se s námi spojit? Kontaktujte nás

Jan Pelikán

Energetický konzultant

Tatiana Konrádová

Vedoucí oddělení projektů inovací a sociálního začleňování / Odborná garantka
775 466 175